ريزش موي كودكان جدي است
پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

ريزش موي كودكان جدي است

 


ريزش مو تنها مشكل بزرگسالان نمي باشد، بلكه در صدي از كودكان هم به ريزش مو دچار مي شوند. ريزش مو در كودكان مي تواند خطرناك باشد و مي توان با تشخيص مناسب، به درمان آن بپردازيم.

 


ريزش مو

در بسياري از كودكاني كه از ريزش مو رنج مي برند عوامل زير بايد بررسي شود. پزشك متخصص اطفال و پزشك متخصص پوست و مو بايد بتوانند موارد زير را تشخيص دهد و درمان مناسب را تجويز كند.

عوامل ريزش مو در كودكان عبارتند از :

 

1- كچلي قارچي سر

كچلي قارچي سر معمولا به علت عفونت قارچي در سر پديد مي آيد. اين عفونت قارچي در كودكان ديده مي شود و به صورت تكه هاي كم مو در سر كودك ايجاد مي شود. اين تكه ها معمولا بيضي يا گرد است.

موها در سطح پوست شكسته شده و شبيه نقطه هاي سياه بر روي پوست سر ايجاد مي شود.

اگر پزشك به اين نوع ريزش مو در كودك مشكوك شود، آزمايش هاي ميكروسكوپي تجويز مي كند تا به تشخيص خود مطمئن شود.

درمان در اين نوع با مصرف خوراكي داروي ضد قارچ مي باشد. همچنين كودك مبتلا بايد از شامپو هاي مخصوص ضد قارچ استفاده كند تا قارچ هاي سطح سرش كاهش يابند.

به دليل اينكه اين بيماري مسري است، كودك بايد بسيار مراقب باشد تا وسايلي كه با سرش در تماس است مانند برس سر،  بالش، كلاه و ... را به ديگران قرض ندهد.

همچنين بيشتر مراقب كودك باشيد تا بيماري را به ساير افراد (مخصوصا در مدرسه) انتقال ندهد.

 

2- كچلي منطقه اي

اين نوع ريزش مو غير قابل سرايت به ديگران است و معمولا به دليل حمله سيستم ايمني بدن به فوليكول هاي مو مي باشد. خصوصيت بارز اين نوع ريزش مو در كودكان اين است كه به طور ناگهاني، منطقه اي از سر (منطقه اي به شكل گرد و يا بيضي) دچار ريزش مو مي شود.

اين قسمت ها نرم و صاف هستند و همراه با پوسته ريزي و شكسته شدن موها نمي باشد.

حدود 25 درصد اين كودكان داراي ناخن هاي شيار شيار هستند.

اگرچه هيچ درماني براي اين بيماري وجود ندارد، ولي برخي روش ها سبب كنترل اين بيماري در برخي كودكان مي شود.

بعضي از آنها در طول يك سال، موهاي از دست رفته شان بر مي گردد، اگرچه رشد دوباره، غير قابل پيش بيني است و ممكن است دوباره موهاي خود را از دست بدهند.

بيماري حدود 5 درصد اين كودكان پيشرفت كرده و تمام موهاي سر خود را از دست مي دهند و بعضي از آنها حتي تمامي موهاي بدن خود را از دست مي دهند.

براي مبتلاياني كه كم سن هستند، پمادهايي تجويز مي شود كه بر روي مناطق كچل شده بزنند.

به دليل اينكه كچلي قارچي مسري است، كودك بايد بسيار مراقب باشد تا وسايلي كه با سرش در تماس است مانند برس سر، بالش، كلاه و ... را به ديگران قرض ندهد

 

3- ريزش مو ناشي از كشيدن و چرخاندن موها

ريزش مو در اين  كودكان به صورت تكه تكه و موهاي شكسته شده با طول هاي متفاوت است و كچلي ها معمولا در سمت دست غالب كودك ديده مي شود.

اين حالت ممكن است به دليل اين باشد كه كودك در معرض استرس هاي زيادي قرار دارد. استرس هايي مانند طلاق والدين، از دست دادن والدين و يا پدر بزرگ و مادربزرگ، به دنيا آمدن خواهر و برادر ديگر  .

اگر متوجه اين نوع ريزش مو در كودك خود شديد، سعي نكنيد او را سرزنش كنيد، زيرا سرزنش سودمند نيست، بلكه علت دقيق استرس كودك را تشخيص داده و نسبت به رفع آن اقدام كنيد.

 

4- ريزش مو ناشي از استرس شديد

نوع ديگري از ريزش مو در كودك وجود دارد كه به دليل استرس شديد و ناگهاني مي باشد مانند تب شديد، جراحي، تحت بيهوشي عمومي، مرگ فردي كه بسيار مورد علاقه است.

آسيب هاي جدي و شديد استفاده از داروهاي خاص كه اين موارد ممكن است منجر به توقف رشد طبيعي موهاي كودك شود و با توقف رشد فوليكول هاي مو وارد مرحله استراحت و عدم رشد مي شوند. بين 6 تا 16 هفته بعد موها مي ريزند و كودك به طور جزئي يا كامل كچل مي شود.

براي اين نوع از ريزش مو، روش تشخيصي و راه درماني وجود ندارد. البته ممكن است با به پايان رسيدن شرايط بحراني، رشد موها طي شش ماه يا يك سال آينده برگردد.

 

5- كمبودهاي تغذيه اي

خيلي شايع نمي باشد و كمبودهاي مواد مغذي مانند برخي ويتامين ها و روي علت اصلي آن مي باشد.

 

6- مشكلات غدد درون ريز

علت ريزش مو در برخي كودكان به دليل كم كاري تيروئيد مي باشد. ممكن است فعاليت تيروئيد در برخي كودكان كم باشد و هورمون هاي لازم براي تنظيم متابوليسم را نسازد. تشخيص اين كم كاري، توسط آزمايش خون انجام مي گيرد.

زهره لطيفي

بخش سلامت تبيان

مدل مو



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: 11:38 :: نويسنده : مرتضی حسینی





فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 908
بازدید کل : 66208
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما